Sunday 25 June 2017

Blog Dr Zaharuddin Forex


Hukum Labur amp Berniaga Forex (Devisenhandel) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak ustaz untuk menerangkan zentang pelaburan tukaran matawang asing dan juga perniagaan Forex. Bagaimana pula jika saya melakukan transaksi sendeniri dengan berbekalkan analisa sendeniri atau yang disediakan oleh broker dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini undeinem Perlu memahami dua jenis perkara iaitu: - 1- Melabur wang Ringgit undeinem ke dalam satu Syarikat Yang memperolehi Untung melalui FOREX. 2- Melantik Satu-Plattform atau syarikat untuk menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh und ein sendiri, syarikat hanya menyediakan Plattform dan mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam Syarikat Yang menjalankan FOREX: Forex (Foreign Exchange) atau Yang Lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan Suatu jenis perdagangantransaksi Yang memperdagangkan matawang Suatu negara terhadap matawang negara Verschiedenes Yang melibatkan Pasar-pasar matawang utama di dunia Selama 24 Marmelade Secara Berterusan Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. A............................................... Dalam bahasa Inggerisnya adalah auf der Stelle. Ia datang Banyak Hadis Antara Yang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan Perak, gandum dengan gandum, Tamar dengan Tamar, Garam dengan Garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara Terus (Pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana Yang disukai (Riwayat Muslim, kein 4039 keine Hadith 119). B - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, kein 1586, 31209) c - Manakala pembelian Secara Hutang Dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas als perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, Nr. 2070, 2762) Hadis-Hadis di atas menyebut perihal displin Der Islam dalam pertukaran emas dan perak. Untuk Informasi, Ulama bersepakat bahawa matawang (Banknote) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai Tauschmittel. Justeru setiap verdrängen als syarat transaksi Yang melibatkan emas dan perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikianischer Keptusan Majlis Fiqh Antrabangsa als Juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa von bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang Yang diuruskan oleh Syarikat konvensional sudah Pasti tidak Akan menjaga syarat ini kerana kebanyakan FOREX Yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah lsquoForward FOREX atau Forex Yang lsquoValue vorwärts menggunakan (nilai masa hadapan) Yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Optionen dan lain-lain Instrument Yang tidak halal di sisi Scharia. Instrumen-instrumen tadi tidak memenuhi syarat Islam iaitu serah terima atau disebut qabadh dalam Islam Secara Benar hakiki atau hukmi Pada Waktu Yang Sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan Dari Kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak Saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam Yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah Mereka, Namun semua Mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis lsquoForward jika adapun jenis vorwärts ia menggunakan konsep Al-WAD atau Einseitige Versprechen dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis Scharia mereka telah meletakkan beberapa syarat als bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) DEL DALAM INDIVIDUELLE KÖNIGLICHE KÖNIGKEITEN. Ia adalah keputusan Tafel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Rechnungswesen amp Audit Organisation für islamische Institutionen (AAOIFI). Antara Panel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan Ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING Yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk Kedua ini, pertama-Tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat unsur Judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan Dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci oleh jakim dan ISRA, mendapati unsur judi adalah wujud maka semua jenis forex handel adalah HARAM. B - Kesohihan als kewibawaan syarikat Plattform dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak und ein ditipu oleh plattform syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan Plattform ini mestilah diteliti als Boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi und ein adalah syubhat dari awal lagi keran terdapat unsur gharar. B - Jika-Plattform tersebut punyai wibawa als verkleinern serta info yang sangat mencukupi, pekara kedua adalah menilai akta-akata berkaiatan dengan aktivität ini dari badan berwajib di Malaysia. Ini perlu bagi memastikan und ein tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika Yang Kedua juga lulus, Saya kira transaksi jual matawang Asing dan Simpan dan kemudian jual semula apabila harga tukarannya naik adalah Harus kerana ia Secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. .................................................. Setakat apa yang diterangkan alle individuellen yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex handel memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai Mindestmodal. Sebastian contoh USD 1, USD 100 dan lain-lain, ia berbeza mengikut polisi syarikat Devisenhandel masing-masing. 2) Dengan modal itu, pihak syarikat Plattform-Devisenhandel ini akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta, akan, menentukan, samada, untuk, muuka, kaunter, jualan, matawangnya, dalam, akaun, atau, membuka, kaunter, belianisch. Gambaran mudahnya adalah: - Katalah modalnya USD 100 Yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut 1 USD RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui Plattform Syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala itu, ua Akan menekan Taste jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia Telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding Harga belian asalnya tadi. Pihak Syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 itu sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, Tidak DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jika dalam contoh di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya Akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun Pada Hari tersebut. Isu Scharia. Jama ini tidak berlaku, maka ia lulus dari sudut Scharia, namun jika kelewatan berlaku, isu Scharia di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi Telah menyebut garis panduan Yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, kein 1586, 31209) Manakala pembelian Secara Hutang Dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah sah melarang Dari menjual emas dan perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, kein 2070, 2762) Imam An-Nawawi Telah menyebut dengan Terang bahawa para Ulama Telah bersepakat wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud Samada Secara hakiki (fizikal) atau Hukmi (melalui mediuam Internet tetapi punyai bukti seperti resit atau nota elektronik Yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih Muslim) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur Untung dimasukkan di dalam akaun kita tanpa sebarang Tangguh, dan Secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan mindestens modales yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan Hebelwirkung yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar undein adalah USD 100. Maka und ein dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 Beerti modal undeinem Akan digandakan kepada 10 kali Menjadi USD 1000 atau jika memilih 1: 100, Beerti modal undeinem Menjadi USD 10000. Dengan Anzahl der Beiträge Baru inilah matawang undeinem Akan di pasarkan di pasaran. Die Verwendung von verschiedenen Finanzinstrumenten oder Fremdkapital wie Marge, um die potenzielle Rendite einer Investition zu erhöhen. Leverage kann durch Optionen, Futures, Marge und andere Finanzinstrumente geschaffen werden. Zum Beispiel, sagen Sie 1000 zu investieren. Dieser Betrag könnte in 10 Aktien der Microsoft-Aktien investiert werden, aber um die Hebelwirkung zu erhöhen, könnten Sie die 1.000 in fünf Optionskontrakte investieren. Sie würden dann steuern 500 Aktien anstatt nur 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang Saya gambarkan ini, transaksi Forex menggunakan Leverage ini adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang Yang tidak di dalam MILIK undeinem. Milik sebenar und ein hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang erfahrung oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu Yang tidak di dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, 3504, 3283) Malah Saya juga hampir Pasti, Wang Yang digandakan oleh Syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu Mereka Akan mengambil sedikit keuntungan Samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali lagi Riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara Yang ditegah oleh Islam Dari berlaku di sini, penggunaan Hebel 1: 1 sahaja Yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa handeln dijalankan. Dan jika terdapat masalah kemungkinan Rugi atau apa yang dinamakan Margin Call, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi Samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan Rugi. Pandangan. Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas dan perancangan yang betul. Setakat ini Saya tidak Nampak adanya masalah Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN YANG jelas kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia bukan KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini adalah HARAM kerana Sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula ia bukanlah sesuatu Yang disukai oleh polisi ekonomi di dalam Islam, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam Islam, matawang adalah Tauschmittel sahaja dan ia bukanlah komoditi Yang wajar Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang Kini tidak lagi bersandarkan emas atau Perak, wang Kertas hari ini (fiat money) tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam emas dan perak) kecuali nilainya datang Dari pasaran global Yang ditentukan oleh Angebot und Nachfrage di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi Mitgliedschaft anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis als menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika undeinem tidak ingin menerima padnagan Saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat Ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Devisenhandel von Mufti Taqi Usmani Posted: 11 Zul QaDah 1424, 22. November 2007 Q.) Ist Forex Währung Handel halal Ich habe ein Dokument, das die Aspekte des Geschäfts. A.) Ich ging durch die Papiere, die von Ihnen geschickt wurden. Ich bin der Meinung, dass diese Transaktionen nicht mit der Scharia vereinbar sind. Die sehr Bedingung, dass Sie die Lieferung der gekauften Währung nicht nehmen können, macht es unzulässig. Darüber hinaus gibt es nach meinem Wissen weitere Elemente, die diesen Handel in der Scharia unrechtmäßig machen, wie zB Verkäufe, Leerverkäufe usw. Dies ist zusätzlich zu der Tatsache, dass die Währungen ursprünglich ein Tauschmittel sind und nur ausgetauscht werden sollten Persönlichen Gebrauch in verschiedenen Ländern. Um sie zu einer handelbaren Ware nur zu verdienen einen Gewinn ist auch gegen die Grundphilosophie der islamischen Ökonomie. Ich würde Ihnen daher nicht raten, diesen Handel zu verwöhnen. Sila Buka Sumber. Devisenhandel Adakah und ein mengenali siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semra pemain forex, nota dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jama terdapat kesilapan teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar kerana info tentak tatacara di atas juga sagena perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk Membrane pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian Fügen Sie diese Seite zu Ihren Favoriten hinzu Social Bookmarking Webseiten More. Alhamdulillah, Tahniah Ustaz Zaharuddin atas walimah kedua. Bg Saya Ustaz Zaharuddin Ustas yg baik dn tidak Bias politik keterlaluan, dan dia juga tidak menghina org spt Azhar Derus Natang. Jd tkperlu hian beliau atas Perkara HALAL yg dia lakukan. Jd sy menyokong perkahwinan beliau, dgn ilmunya yg hebat dia akan kembangkan zuriat Ilmuan Islam. Jgn jd spt Abby Galak und Azhar Natang, hina manusia sana sini tp mereka lebih buruk pelrilaku. Syabas Ustz Zaharuddin Moga ustazah Abby Abady juga mencarikan bini no 2 untuk suaminya nanti..amin KENYATAAN MEDIA 4 Julai 2013 Kami NGO Islam ingin Menarik perhatin kerajaan dan juga masyarakat Umum mengenai perlantikan Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim sebagai Pengerusi Baru Lembaga Tabung Haji oleh kerajaan. Kami berpendapat bahawa perlantikan beliau sebagai pengerusi Lembaga Tabung Hadschi, tidak menepati kriteria transformasi als tidak bersifat transformatif seperti yang diwar-warkan oleh kerajaan selama ini. Sebuah Organisasi perniagaan Yang mempunyai Wawasan dan tujuan Yang Besar lagi Murni serta mempunyai Kaitan Rapat dengan aspirasi kerajaan, Islam serta Kaum Muslimin, ua sepatutnya dipengerusikan oleh seseorang Yang mempunyai pengalaman Yang luas dalam bidang berkaitan serta memiliki latar Belakang pentadbiran perniagaan serta kelulusan akademik Yang tinggi. Selain Dari memiliki kritéria tersebut, untuk mengurus Suatu entiti perniagaan besar seperti Lembaga Tabung Haji dengan imej Islam pula, pengerusinya memerlukan reputasi Yang tinggi dengan integriti dan sahsiyah Yang tinggi juga. Maka, kami berpendapat Datuk Abdul Aziz tidak Mampu membawa imej tersebut dan tidak sesuai Menjadi pengerusi kerana Lembaga Tabung Haji terlalu besar baginya serta mempunyai Kaitan dengan imej dan Identiti Islam pula. Oleh Yang demikian kami meminta kerajaan menilai semula keputusan perlantikan Datuk Azeez tersebut dan Segera mencari calon Baru Yang Lebih kompeten dengan memiliki integriti dan sahsiyah Yang tinggi Yang justeru dapat memelihara imej kerajaan Yang bersih lagi Islamik serta dapat membawa Lembaga Tabung Haji kepada tujuan asal penubuhannya dan dalam Masa yang sama dapat menyelesaikan pelbagai masalah kronik yang sedang dihadapi oleh Lembaga Tabung Haji ini. Ismail Mina b. Haji Ahmad Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT) sudah la bagi Ramai Yang nak Kutuk Bagai tu. senang cerita, golongan Yang diredhai oleh Allah SWT tu nisbahnya sangat la sedikit nak dibandingkan dengan golongan Yang fasik, ihr tak tak jadi Hairan la Ramai Yang kutukbenci poligami, padahal tak berdosa pun. Allah sendiri halalkan, Rasulullah SAW (Manusia Terbaik) pun amalkan poligami, yang nak Kutuk poligami lagi tu, bukan Mukmin Yang sejati ke kalau Kutuk poligami, memang bukan Mukmin Yang sejati pun kan poligami Yang halalbaik dikutuk habis-habisan, tapi kalau couplingbercintakeluar sana sini Bedua-duaan sebelum kahwin tu (yang dah SAH-SAH berdosa dan Allah benci), eh tak Ramai Pulak yang nak Kutuk habis-habisan, ihr SIAP 39LIKE39 dan sokong lagi padahal berdosa dan kena bertaubat walaupun akhirnya berkahwin dah kahwin pun kena bertaubat juga atas Dosa kupplung sebelum kahwin tu, tapi berapa ramai yang bertaubat sebelum meninggal, ramai yang sampai dah bangka bercicit pun belum pernah bertaubat, siap galakkan lagi keturunan bercinta sebelum kahwin. Ustaz Zaharuddin baru kahwin 2, belum 4 lagi. Kalau Ustaz kahwin 4 Wortspiel, mesti masih ada TERLALU RAMAI PEREMPUAN yang tak kahwin lagi. takkan la asyik-asyik fikirkan kepentinganhati 1 pihak lelaki Yang poligami atau Isteri pertama sahaja, fikirkan la perempuan-perempuan gelegen Yang tak kahwin lagi tu. Asal poligami je, fikir kaitan dengan nafsu lelaki je kahwin ni bukan hanya kerana nafsu je tapi kerana Allah, membela perempuan-perempuan yang tak kahwin lagi dan macam-macam lagi. (Kalau mengata orang yang kahwin Lebih tu Sebab nafsu je, Nampak sangat macam sebenarnya dia yang mengata tu sendiri sebenarnya kahwin kerana nafsu semata, bukan kerana Allah) lagipun kalau seseorang perempuan tu betul-betul baik, mesti la dia kasihankan perempuan-perempuan gelegen Yang Tak kahwin lagi, takkan dia sanggup sendiri-sendiri je bahagia sedangkan dia tahu ada ramai perempuan lain tak kahwin lagi (tak ke pengtingkan diri sendiri sahaja namanya tu, tak islamik kan egoistisch ni). quottidak sempurna Iman seseorang sehingga ia mengasihi saudaranya (seislam) sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri. quot jadi, kalau dia bermadu, dia tak ada la terlalu cemburu, Sebab dia sayangkan madu dia sepertimana diri sendiri, mestila dia Bahagia dengan kebahagian madu-madu dia juga . Kalau terlalu cemburu tu, maknanya tak sayang madu-madu seperti diri sendeniri, maknanya tak sempurna iman la, kan. lagipun, antara tanda ikhlas mencintai Suami kerana Allah SWT, kalau Suami ada Isteri-Isteri Yang gelegen, cinta terhadap Suami tetap tak berkurang. Lagipun, kalau Allah permudahkan sesuatu tu, tanggungjawab yang susah macam poligami pun akan jadi senang. macam dalam Sura al-Insyirah, quotsesungguhnya TIAP-TIAP kesusahan itu disertai dengan kemudahan. quot lagipun, dah memang Jodoh seseorang tu sebagai Isteri pertama, Kedua, ketiga atau keempat. 39kun, fa yakun. quot berfikirlah dengan pandangan dari sisi Allah SWT. Siapa-siapa yang kutuk bagai pasal poligami ni, kena bertaubat, istighfar la banyak-banyak, solat sunat taubat sekali ke. Mengharamkan apa yang dihalalkan (poligami dan sebagainya) hukumnya adalah KAFIR. Tak perlu nak kisah dengan pandangankutukan terlalu ramai orang yang tak diredhai Allah. kalau dah Kutuk perkara Yang baik dan dihalalkan tu, memang dah Nampak jelas sangat la bukan perbuatan Yang diredhai oleh Allah SWT. Lagipun, lelaki yang berkahwin 2, 3 atau 4 sebenarnya berkorban lebih demi kebaikan perempuan-perempuan lain juga kan. Kahwin 1, Pengorbanan. Kahwin lebih daripada 1, lagi lebih pengorbanan. Tapi, Yang Berkorban Lebih, Dikutuk-Kutuk Pulak Itu La Pandangan Manusien Tak Sama Dengan Pandangan Allah SWT. Kita takkan bahagia selama-lamanya kalau tak mencari keredhaan Allah tapi mencari keredhaan makhluk. Kalau masih nak kutuk-kutuk poligami tu, kuba la bayangkan, layak tak (dalam keadaan yang kutuk-kutuk poligami yang halalbaik ni) kau berada di dalam syurga sekarang ni. Di dalam syurga semuanya orang-orang yang baik perkataan dan perbuatannya, wahai saudara-saudarasaudari-saudariku sekalisch. Subhanallah. moga yg baik dijadikan teladan. yg buruk jgn fikir semuanya buruk..mmg yg tkena ujian poligami tak pernah bdoa pun nk bpoligami atau dipoligamikan..klau allah sudah lorongkn hidupnya diuji begitu..org yg x suka diam saja. jgn keji jgn perli. Kalau bgegar sgt marah, takut2 tkena pd ahli kluarga sendiri nnti apa yg dikhuatirkn sgt tu..maka tugas kita UMAT Nabi Muhammad yg tahu Nabi kita pun mnjaga Isteri Lebih dr seorang..sepatutnya mdoakn dan Saling mndokong yg baik. bsedia mnegur jika ada yg Terpesong dlm mjlnkn tggjwb kpd isteri dan ank. jgn hina org. Nasib dan kmampuan manusia bukan sama. nafsu. jgn hina nafsu org lain..hinalah syaitan yg mggolakkn nafsu. drpd blaku Zina hati. zina mata. zina telinga. zina tgn..seindahnya kahwin..btenang ja. Mari kita doa spionieren yg baik2..amar makruf. Nahi munkar Salam, bila bace komen, terasa nk beitreten sikit jd keywarrior (yg jarang krieger nye) Saya belum kawen, tp klu ty sy, setuju ke x dgn poligami, jwpn sy, bergantung siapa suami saya. Klu Saya Kurang yakin kepimpinan Suami Saya, maksudnya masih ade Kampf utk istiqamah ibadah sunat, dan Kurang Arif DGN ilmu Agama, Saya Kurang Redha utk berpoligami sbb khuatir Suami x MMPU verwalten didikan Agama dan dunia kami. Boleh jd ada pihak yg dizalimi Übersetzung: jika meneruskan poligami. Ada keperluan utk fokus pembinaan baitul moslemischen yg sedia ada dgn membaiki kelemahan kedua2 suami dan isteri. Tapi jika Saya yakin DGN kepimpinan Suami Saya, Arif ilmu Agama, sibuk DGN Aktiviti keagamaan dan kemasyarakatan, Bijak balace keperluan keluarga, Saya sendiri pon boleh carikan sbb Saya pon suka menyibukkan diri DGN Aktiviti keagamaan dan kemasyarakatan, mungkin jarang jga berada di rumah. Dan Saya tahu jika Saya berpoligami, Baitul muslim yg terbina Dari keluarga pertama Boleh beri kemaslahatan Pada madu Saya jika madu Saya erlu pimpinan, atau, Saya boleh berkongsi ilmu dan kemahiran Dari madu Saya jika madu Saya juga org yg berilmu. Cemburu Saya lebih terluka jika suami sprichwort tdk menjaga hubungan dgn Tuhan saga dari dpd dia beristeri lg. Pelik. Kita mungkin bleh setuju x isu poligami. Atas dasar akal masing2. Tp perlu tahu ia bkn sesuatu yg diharam bhkn dibolehkn (halal). (Bukn niat nk galakkn) .. kadang2 hairan melihat für komentar yg emotionale isu poligami (yg dibenrkn syarak). Tp xx emotionale dgn penzinaan. Mkn luar, Zuckervati, Pelacuran. Dll Blum lg yg dicerai. Ditinggalkn Yg mne semua ni melibatkn org Islam. So kne tau hukum halal haramnya. Allah maha bijaksana dh tetapkn apa yg bleh apa yg x boleh. BNDA yg kita mungkin x setuju tp BNDA tu x haram AVW bercanggah DGN hukum Tuhan bukanlh pnilaian yg bleh DIGUNA Pakai utk menetap baiknya sesuatu perkara. Apa yg kita x setuju mungkin mnjadi keperluan Dan kebaikn utk org lain. Berlapang dadalh. Pelik. Kita mungkin bleh setuju x isu poligami. Atas dasar akal masing2. Tp perlu tahu ia bkn sesuatu yg diharam bhkn dibolehkn (halal). (Bukn niat nk galakkn) .. kadang2 hairan melihat für komentar yg emotionale isu poligami (yg dibenrkn syarak). Tp xx emotionale dgn penzinaan. Mkn luar, Zuckervati, Pelacuran. Dll Blum lg yg dicerai. Ditinggalkn Yg mne semua ni melibatkn org Islam. So kne tau hukum halal haramnya. Allah maha bijaksana dh tetapkn apa yg bleh apa yg x boleh. BNDA yg kita mungkin x setuju tp BNDA tu x haram AVW bercanggah DGN hukum Tuhan bukanlh pnilaian yg bleh DIGUNA Pakai utk menetap baiknya sesuatu perkara. Apa yg kita x setuju mungkin mnjadi keperluan Dan kebaikn utk org lain. Berlapang dadalh. Komen Dari Sechang Wanita Yang Belum Berkahwin. Ye poligami memang menyakiti hati Isteri, cuma isteri2 Yang menentang tu janganlah sehingga meredhai Suami berzina perempuan gelegen kerana merasa dengan bernikah tu Takhta Isteri dikongsi dan hak dikurangkan. Islamische Agama Yang Memelihara Wanita, baik Bagi Isteri asal maupun isteri baru. Zina adalah terang2an haram. Dan unda tak ingin anak unda berbapakan penzina. Bagi aku, lebih baik kahwin 2,3,4 dari berperempuan simpanan, hubungan sulit atau pelacuran. Asalkan mampu. Suami mampu. Isteri mampu terima. Cuma tak perlulah selalu nak guna modalen agama hanya kerana unda ustaz atau aliran pertubuhan islamischen. Seolah2 Agama tu disempurna lagi dengan Bertambah Isteri, sedangkan Bertambah Isteri tu Bertambah tanggungjawab, Kualiti boleh Kurang kerana tambah kuantiti. Penghisaban lebih berat. Kesempurnaan Agama tetap boleh dicapai Malah mungkin boleh baik lagi mutu rumahtangga dengan hanya seorang Isteri, Malah Kurang penghisaban. Belum masuk soal anak2 lagi. Agama itu hanya separuh dan tak sempurna bagi Mereka Yang belum berkahwin, bermaksud tak beristeri langsung, bukan beristeri 1. Aku lg boleh respek Ashraf Muslim yg Terus Terang cakap Saya nak kahwin lagi satu Pasal Saya nak kahwin, tak Perlu Sulam ayat Agama Bagai ala Salih Yakob yg entah mana agamanya Wortspiel aku xnampak. Bermodalkan Agama tapi Bertambah bini Yang Lebih Muda dan dara, sedangkan Yang Perlu diselamatkan adalah janda Yang MISKIN apatah lagi Yang beranak, Lebih memerlukan sokongan kewangan seorang Suami dan apatah lagi janda2 Yang teraniaya DLM rumahtangga sebelumnya. Lagi satu, Isteri Yang dimadukan tu tak Patut dikurangkan apa yang dia dapat Selama ni atas Alasan berkongsi kononnya, Malah patutnya ditambah Dari apa dia biasa dapat sbg imbalan Pada 39sakit hati39 nya. Akhirnya, berbalik pada pilihan. Kalau isteri mampu kekalkan akhlak yang ok disamping tak sanggup kehilangan suami tercinta, bermadulah. Ye lah, lembu pun Sie boleh ditambat sepanjang masan apatah lagi lelaki. Kalau isteri tak mampu menghadapi, perceraian esu ada sebagai jalan keluar. Ye lah baik takde Dari ada tapi menyakit hati kan. Tu psl semakin ramai lebih rela menjanda als mengandartu kan diri. Kononnya mereka wanita malang yang patut diberi peluang dijadikan isteri 2,3,4. Tapi hakikatnya itu jalan yang lebih mahahiakan mereka dari berkongsi kasih sayang suami. Bukan menolak pernikahan bukan menolak Sunna, Ingin menikah dan menyempurnakan Sunna, tapi tidak jumpa lelaki bujang dan tak sanggup memilih pernikahan berkongsi suami. Hukum Labur amp Berniaga Forex (Forex Trading) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak Ustas untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang Asing Forex Kaufen. Bagaimana pula jika saya melakukan transaksi sendeniri dengan berbekalkan analisa sendeniri atau yang disediakan oleh broker dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini undeinem Perlu memahami dua jenis perkara iaitu: - 1- Melabur wang Ringgit undeinem ke dalam satu Syarikat Yang memperolehi Untung melalui FOREX. 2- Melantik Satu-Plattform atau syarikat untuk menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh und ein sendiri, syarikat hanya menyediakan Plattform dan mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam Syarikat Yang menjalankan FOREX: Forex (Foreign Exchange) atau Yang Lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan Suatu jenis perdagangantransaksi Yang memperdagangkan matawang Suatu negara terhadap matawang negara Verschiedenes Yang melibatkan Pasar-pasar matawang utama di dunia Selama 24 Marmelade Secara Berterusan Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. A............................................... Dalam bahasa Inggerisnya adalah auf der Stelle. Ia datang Banyak Hadis Antara Yang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan Perak, gandum dengan gandum, Tamar dengan Tamar, Garam dengan Garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara Terus (Pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana Yang disukai (Riwayat Muslim, kein 4039 keine Hadith 119). B - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, kein 1586, 31209) c - Manakala pembelian Secara Hutang Dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas als perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, Nr. 2070, 2762) Hadis-Hadis di atas menyebut perihal displin Der Islam dalam pertukaran emas dan perak. Untuk Informasi, Ulama bersepakat bahawa matawang (Banknote) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai Tauschmittel. Justeru setiap verdrängen als syarat transaksi Yang melibatkan emas dan perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikianischer Keptusan Majlis Fiqh Antrabangsa als Juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa von bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang Yang diuruskan oleh Syarikat konvensional sudah Pasti tidak Akan menjaga syarat ini kerana kebanyakan FOREX Yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah lsquoForward FOREX atau Forex Yang lsquoValue vorwärts menggunakan (nilai masa hadapan) Yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Optionen dan lain-lain Instrument Yang tidak halal di sisi Scharia. Instrumen-instrumen tadi tidak memenuhi syarat Islam iaitu serah terima atau disebut qabadh dalam Islam Secara Benar hakiki atau hukmi Pada Waktu Yang Sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan Dari Kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak Saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam Yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah Mereka, Namun semua Mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis lsquoForward jika adapun jenis vorwärts ia menggunakan konsep Al-WAD atau Einseitige Versprechen dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis Scharia mereka telah meletakkan beberapa syarat als bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) DEL DALAM INDIVIDUELLE KÖNIGLICHE KÖNIGKEITEN. Ia adalah keputusan Tafel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Rechnungswesen amp Audit Organisation für islamische Institutionen (AAOIFI). Antara Panel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan Ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING Yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk Kedua ini, pertama-Tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat unsur Judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan Dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci oleh jakim dan ISRA, mendapati unsur judi adalah wujud maka semua jenis forex handel adalah HARAM. B - Kesohihan als kewibawaan syarikat Plattform dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak und ein ditipu oleh plattform syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan Plattform ini mestilah diteliti als Boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi und ein adalah syubhat dari awal lagi keran terdapat unsur gharar. B - Jika-Plattform tersebut punyai wibawa als verkleinern serta info yang sangat mencukupi, pekara kedua adalah menilai akta-akata berkaiatan dengan aktivität ini dari badan berwajib di Malaysia. Ini perlu bagi memastikan und ein tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika Yang Kedua juga lulus, Saya kira transaksi jual matawang Asing dan Simpan dan kemudian jual semula apabila harga tukarannya naik adalah Harus kerana ia Secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. .................................................. Setakat apa yang diterangkan alle individuellen yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex handel memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai Mindestmodal. Sebastian contoh USD 1, USD 100 dan lain-lain, ia berbeza mengikut polisi syarikat Devisenhandel masing-masing. 2) Dengan modal itu, pihak syarikat Plattform-Devisenhandel ini akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta, akan, menentukan, samada, untuk, muuka, kaunter, jualan, matawangnya, dalam, akaun, atau, membuka, kaunter, belianisch. Gambaran mudahnya adalah: - Katalah modalnya USD 100 Yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut 1 USD RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui Plattform Syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala itu, ua Akan menekan Taste jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia Telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding Harga belian asalnya tadi. Pihak Syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 itu sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, Tidak DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jika dalam contoh di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya Akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun Pada Hari tersebut. Isu Scharia. Jama ini tidak berlaku, maka ia lulus dari sudut Scharia, namun jika kelewatan berlaku, isu Scharia di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi Telah menyebut garis panduan Yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, kein 1586, 31209) Manakala pembelian Secara Hutang Dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah sah melarang Dari menjual emas dan perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, kein 2070, 2762) Imam An-Nawawi Telah menyebut dengan Terang bahawa para Ulama Telah bersepakat wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud Samada Secara hakiki (fizikal) atau Hukmi (melalui mediuam Internet tetapi punyai bukti seperti resit atau nota elektronik Yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih Muslim) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur Untung dimasukkan di dalam akaun kita tanpa sebarang Tangguh, dan Secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan mindestens modales yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan Hebelwirkung yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar undein adalah USD 100. Maka und ein dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 Beerti modal undeinem Akan digandakan kepada 10 kali Menjadi USD 1000 atau jika memilih 1: 100, Beerti modal undeinem Menjadi USD 10000. Dengan Anzahl der Beiträge Baru inilah matawang undeinem Akan di pasarkan di pasaran. Die Verwendung von verschiedenen Finanzinstrumenten oder Fremdkapital wie Marge, um die potenzielle Rendite einer Investition zu erhöhen. Leverage kann durch Optionen, Futures, Marge und andere Finanzinstrumente geschaffen werden. Zum Beispiel, sagen Sie 1000 zu investieren. Dieser Betrag könnte in 10 Aktien der Microsoft-Aktien investiert werden, aber um die Hebelwirkung zu erhöhen, könnten Sie die 1.000 in fünf Optionskontrakte investieren. Sie würden dann steuern 500 Aktien anstatt nur 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang Saya gambarkan ini, transaksi Forex menggunakan Leverage ini adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang Yang tidak di dalam MILIK undeinem. Milik sebenar und ein hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang erfahrung oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu Yang tidak di dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, 3504, 3283) Malah Saya juga hampir Pasti, Wang Yang digandakan oleh Syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu Mereka Akan mengambil sedikit keuntungan Samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali lagi Riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara Yang ditegah oleh Islam Dari berlaku di sini, penggunaan Hebel 1: 1 sahaja Yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa handeln dijalankan. Dan jika terdapat masalah kemungkinan Rugi atau apa yang dinamakan Margin Call, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi Samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan Rugi. Pandangan. Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas dan perancangan yang betul. Setakat ini Saya tidak Nampak adanya masalah Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN YANG jelas kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia bukan KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini adalah HARAM kerana Sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula ia bukanlah sesuatu Yang disukai oleh polisi ekonomi di dalam Islam, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam Islam, matawang adalah Tauschmittel sahaja dan ia bukanlah komoditi Yang wajar Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang Kini tidak lagi bersandarkan emas atau Perak, wang Kertas hari ini (fiat money) tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam emas dan perak) kecuali nilainya datang Dari pasaran global Yang ditentukan oleh Angebot und Nachfrage di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi Mitgliedschaft anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis als menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika undeinem tidak ingin menerima padnagan Saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat Ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Devisenhandel von Mufti Taqi Usmani Posted: 11 Zul QaDah 1424, 22. November 2007 Q.) Ist Forex Währung Handel halal Ich habe ein Dokument, das die Aspekte des Geschäfts. A.) Ich ging durch die Papiere, die von Ihnen geschickt wurden. Ich bin der Meinung, dass diese Transaktionen nicht mit der Scharia vereinbar sind. Die sehr Bedingung, dass Sie die Lieferung der gekauften Währung nicht nehmen können, macht es unzulässig. Darüber hinaus gibt es nach meinem Wissen weitere Elemente, die diesen Handel in der Scharia unrechtmäßig machen, wie zB Verkäufe, Leerverkäufe usw. Dies ist zusätzlich zu der Tatsache, dass die Währungen ursprünglich ein Tauschmittel sind und nur ausgetauscht werden sollten Persönlichen Gebrauch in verschiedenen Ländern. Um sie zu einer handelbaren Ware nur zu verdienen einen Gewinn ist auch gegen die Grundphilosophie der islamischen Ökonomie. Ich würde Ihnen daher nicht raten, diesen Handel zu verwöhnen. Sila Buka Sumber. Devisenhandel Adakah und ein mengenali siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semra pemain forex, nota dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jama terdapat kesilapan teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar kerana info tentak tatacara di atas juga sagena perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk Membrane pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian Fügen Sie diese Seite zu Ihren Favoriten hinzu Social Bookmarking Webseiten More. Alhamdulillah, Tahniah Ustaz Zaharuddin atas walimah kedua. Bg Saya Ustaz Zaharuddin Ustas yg baik dn tidak Bias politik keterlaluan, dan dia juga tidak menghina org spt Azhar Derus Natang. Jd tkperlu hian beliau atas Perkara HALAL yg dia lakukan. Jd sy menyokong perkahwinan beliau, dgn ilmunya yg hebat dia akan kembangkan zuriat Ilmuan Islam. Jgn jd spt Abby Galak und Azhar Natang, hina manusia sana sini tp mereka lebih buruk pelrilaku. Syabas Ustz Zaharuddin Moga ustazah Abby Abady juga mencarikan bini no 2 untuk suaminya nanti..amin KENYATAAN MEDIA 4 Julai 2013 Kami NGO Islam ingin Menarik perhatin kerajaan dan juga masyarakat Umum mengenai perlantikan Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim sebagai Pengerusi Baru Lembaga Tabung Haji oleh kerajaan. Kami berpendapat bahawa perlantikan beliau sebagai pengerusi Lembaga Tabung Haji, tidak menepati kritéria transformasi dan tidak bersifat transformatif seperti Yang Diwar-warkan oleh kerajaan Selama ini. Sebuah Organisasi perniagaan Yang mempunyai Wawasan dan tujuan Yang Besar lagi Murni serta mempunyai Kaitan Rapat dengan aspirasi kerajaan, Islam serta Kaum Muslimin, ua sepatutnya dipengerusikan oleh seseorang Yang mempunyai pengalaman Yang luas dalam bidang berkaitan serta memiliki latar Belakang pentadbiran perniagaan serta kelulusan akademik Yang tinggi. Selain Dari memiliki kritéria tersebut, untuk mengurus Suatu entiti perniagaan besar seperti Lembaga Tabung Haji dengan imej Islam pula, pengerusinya memerlukan reputasi Yang tinggi dengan integriti dan sahsiyah Yang tinggi juga. Maka, kami berpendapat Datuk Abdul Aziz tidak Mampu membawa imej tersebut dan tidak sesuai Menjadi pengerusi kerana Lembaga Tabung Haji terlalu besar baginya serta mempunyai Kaitan dengan imej dan Identiti Islam pula. Oleh Yang demikian kami meminta kerajaan menilai semula keputusan perlantikan Datuk Azeez tersebut dan Segera mencari calon Baru Yang Lebih kompeten dengan memiliki integriti dan sahsiyah Yang tinggi Yang justeru dapat memelihara imej kerajaan Yang bersih lagi Islamik serta dapat membawa Lembaga Tabung Haji kepada tujuan asal penubuhannya dan dalam Masa yang sama dapat menyelesaikan pelbagai masalah kronik yang sedang dihadapi oleh Lembaga Tabung Haji ini. Ismail Mina b. Haji Ahmad Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT) sudah la bagi Ramai Yang nak Kutuk Bagai tu. senang cerita, golongan Yang diredhai oleh Allah SWT tu nisbahnya sangat la sedikit nak dibandingkan dengan golongan Yang fasik, ihr tak tak jadi Hairan la Ramai Yang kutukbenci poligami, padahal tak berdosa pun. Allah sendiri halalkan, Rasulullah SAW (Manusia Terbaik) pun amalkan poligami, yang nak Kutuk poligami lagi tu, bukan Mukmin Yang sejati ke kalau Kutuk poligami, memang bukan Mukmin Yang sejati pun kan poligami Yang halalbaik dikutuk habis-habisan, tapi kalau couplingbercintakeluar sana sini Bedua-duaan sebelum kahwin tu (yang dah SAH-SAH berdosa dan Allah benci), eh tak Ramai Pulak yang nak Kutuk habis-habisan, ihr SIAP 39LIKE39 dan sokong lagi padahal berdosa dan kena bertaubat walaupun akhirnya berkahwin dah kahwin pun kena bertaubat juga atas Dosa kupplung sebelum kahwin tu, tapi berapa ramai yang bertaubat sebelum meninggal, ramai yang sampai dah bangka bercicit pun belum pernah bertaubat, siap galakkan lagi keturunan bercinta sebelum kahwin. Ustaz Zaharuddin baru kahwin 2, belum 4 lagi. Kalau Ustaz kahwin 4 Wortspiel, mesti masih ada TERLALU RAMAI PEREMPUAN yang tak kahwin lagi. takkan la asyik-asyik fikirkan kepentinganhati 1 pihak lelaki Yang poligami atau Isteri pertama sahaja, fikirkan la perempuan-perempuan gelegen Yang tak kahwin lagi tu. Asal poligami je, fikir kaitan dengan nafsu lelaki je kahwin ni bukan hanya kerana nafsu je tapi kerana Allah, membela perempuan-perempuan yang tak kahwin lagi dan macam-macam lagi. (Kalau mengata orang yang kahwin Lebih tu Sebab nafsu je, Nampak sangat macam sebenarnya dia yang mengata tu sendiri sebenarnya kahwin kerana nafsu semata, bukan kerana Allah) lagipun kalau seseorang perempuan tu betul-betul baik, mesti la dia kasihankan perempuan-perempuan gelegen Yang Tak kahwin lagi, takkan dia sanggup sendiri-sendiri je bahagia sedangkan dia tahu ada ramai perempuan lain tak kahwin lagi (tak ke pengtingkan diri sendiri sahaja namanya tu, tak islamik kan egoistisch ni). quottidak sempurna Iman seseorang sehingga ia mengasihi saudaranya (seislam) sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri. quot jadi, kalau dia bermadu, dia tak ada la terlalu cemburu, Sebab dia sayangkan madu dia sepertimana diri sendiri, mestila dia Bahagia dengan kebahagian madu-madu dia juga . Kalau terlalu cemburu tu, maknanya tak sayang madu-madu seperti diri sendeniri, maknanya tak sempurna iman la, kan. lagipun, antara tanda ikhlas mencintai Suami kerana Allah SWT, kalau Suami ada Isteri-Isteri Yang gelegen, cinta terhadap Suami tetap tak berkurang. Lagipun, kalau Allah permudahkan sesuatu tu, tanggungjawab yang susah macam poligami pun akan jadi senang. Macam dalam surah al-Insyirah, quotsesungguhnya tiap-tiap kesusahan esu disertai dengan kemudahan. quot lagipun, dah memang jodoh seseorang tu sebagai isteri pertama, kedua, ketiga atau keempat. 39kun, fa yakun. quot berfikirlah dengan pandangan dari sisi Allah SWT. Siapa-Siapa Yang Kutuk Bagai Pasal poligami ni, kena bertaubat, Istighfar la banyak-banyak, solat sunat taubat sekali ke. Mengharamkan apa yang dihalalkan (poligami dan sebagainya) hukumnya adalah KAFIR. Tak perlu nak kisah dengan pandangankutukan terlalu ramai orang yang tak diredhai Allah. Kalau dah kutuk perkara yang baik dan dihalalkan tu, memang dah nampak jelas sangat la bukan peruanischen yang diredhai oleh Allah SWT. Lagipun, lelaki yang berkahwin 2, 3 atau 4 sebenarnya berkorban lebih demi kebaikan perempuan-perempuan lain juga kan. Kahwin 1, Pengorbanan. Kahwin lebih daripada 1, lagi lebih pengorbanan. Tapi, Yang Berkorban Lebih, Dikutuk-Kutuk Pulak Itu La Pandangan Manusien Tak Sama Dengan Pandangan Allah SWT. Kita takkan bahagia selama-lamanya kalau tak mencari keredhaan Allah tapi mencari keredhaan makhluk. Kalau masih nak kutuk-kutuk poligami tu, kuba la bayangkan, layak tak (dalam keadaan yang kutuk-kutuk poligami yang halalbaik ni) kau berada di dalam syurga sekarang ni. Di dalam syurga semuanya orang-orang yang baik perkataan dan perbuatannya, wahai saudara-saudarasaudari-saudariku sekalisch. Subhanallah. moga yg baik dijadikan teladan. yg buruk jgn fikir semuanya buruk..mmg yg tkena ujian poligami tak pernah bdoa pun nk bpoligami atau dipoligamikan..klau allah sudah lorongkn hidupnya diuji begitu..org yg x suka diam saja. jgn keji jgn perli. Kalau bgegar sgt marah, takut2 tkena pd ahli kluarga sendiri nnti apa yg dikhuatirkn sgt tu..maka tugas kita UMAT Nabi Muhammad yg tahu Nabi kita pun mnjaga Isteri Lebih dr seorang..sepatutnya mdoakn dan Saling mndokong yg baik. bsedia mnegur jika ada yg Terpesong dlm mjlnkn tggjwb kpd isteri dan ank. jgn hina org. Nasib dan kmampuan manusia bukan sama. nafsu. jgn hina nafsu org lain..hinalah syaitan yg mggolakkn nafsu. drpd blaku Zina hati. zina mata. zina telinga. zina tgn..seindahnya kahwin..btenang ja. Mari kita doa spionieren yg baik2..amar makruf. Nahi munkar Salam, bila bace komen, terasa nk beitreten sikit jd keywarrior (yg jarang krieger nye) Saya belum kawen, tp klu ty sy, setuju ke x dgn poligami, jwpn sy, bergantung siapa suami saya. Klu Saya Kurang yakin kepimpinan Suami Saya, maksudnya masih ade Kampf utk istiqamah ibadah sunat, dan Kurang Arif DGN ilmu Agama, Saya Kurang Redha utk berpoligami sbb khuatir Suami x MMPU verwalten didikan Agama dan dunia kami. Boleh jd ada pihak yg dizalimi Übersetzung: jika meneruskan poligami. Ada keperluan utk fokus pembinaan baitul moslemischen yg sedia ada dgn membaiki kelemahan kedua2 suami dan isteri. Tapi jika Saya yakin DGN kepimpinan Suami Saya, Arif ilmu Agama, sibuk DGN Aktiviti keagamaan dan kemasyarakatan, Bijak balace keperluan keluarga, Saya sendiri pon boleh carikan sbb Saya pon suka menyibukkan diri DGN Aktiviti keagamaan dan kemasyarakatan, mungkin jarang jga berada di rumah. Dan Saya tahu jika Saya berpoligami, Baitul muslim yg terbina Dari keluarga pertama Boleh beri kemaslahatan Pada madu Saya jika madu Saya erlu pimpinan, atau, Saya boleh berkongsi ilmu dan kemahiran Dari madu Saya jika madu Saya juga org yg berilmu. Cemburu Saya lebih terluka jika suami sprichwort tdk menjaga hubungan dgn Tuhan saga dari dpd dia beristeri lg. Pelik. Kita mungkin bleh setuju x isu poligami. Atas dasar akal masing2. Tp perlu tahu ia bkn sesuatu yg diharam bhkn dibolehkn (halal). (Bukn niat nk galakkn) .. kadang2 hairan melihat für komentar yg emotionale isu poligami (yg dibenrkn syarak). Tp xx emotionale dgn penzinaan. Mkn luar, Zuckervati, Pelacuran. Dll Blum lg yg dicerai. Ditinggalkn Yg mne semua ni melibatkn org Islam. So kne tau hukum halal haramnya. Allah maha bijaksana dh tetapkn apa yg bleh apa yg x boleh. BNDA yg kita mungkin x setuju tp BNDA tu x haram AVW bercanggah DGN hukum Tuhan bukanlh pnilaian yg bleh DIGUNA Pakai utk menetap baiknya sesuatu perkara. Apa yg kita x setuju mungkin mnjadi keperluan Dan kebaikn utk org lain. Berlapang dadalh. Pelik. Kita mungkin bleh setuju x isu poligami. Atas dasar akal masing2. Tp perlu tahu ia bkn sesuatu yg diharam bhkn dibolehkn (halal). (Bukn niat nk galakkn) .. kadang2 hairan melihat für komentar yg emotionale isu poligami (yg dibenrkn syarak). Tp xx emotionale dgn penzinaan. Mkn luar, Zuckervati, Pelacuran. Dll Blum lg yg dicerai. Ditinggalkn Yg mne semua ni melibatkn org Islam. So kne tau hukum halal haramnya. Allah maha bijaksana dh tetapkn apa yg bleh apa yg x boleh. BNDA yg kita mungkin x setuju tp BNDA tu x haram AVW bercanggah DGN hukum Tuhan bukanlh pnilaian yg bleh DIGUNA Pakai utk menetap baiknya sesuatu perkara. Apa yg kita x setuju mungkin mnjadi keperluan Dan kebaikn utk org lain. Berlapang dadalh. Komen Dari Sechang Wanita Yang Belum Berkahwin. Ye poligami memang menyakiti hati Isteri, cuma isteri2 Yang menentang tu janganlah sehingga meredhai Suami berzina perempuan gelegen kerana merasa dengan bernikah tu Takhta Isteri dikongsi dan hak dikurangkan. Islamische Agama Yang Memelihara Wanita, baik Bagi Isteri asal maupun isteri baru. Zina adalah terang2an haram. Dan unda tak ingin anak unda berbapakan penzina. Bagi aku, lebih baik kahwin 2,3,4 dari berperempuan simpanan, hubungan sulit atau pelacuran. Asalkan mampu Suami mampu. Isteri mampu terima. Cuma tak perlulah selalu nak guna modalen agama hanya kerana unda ustaz atau aliran pertubuhan islamischen. Seolah2 Agama tu disempurna lagi dengan Bertambah Isteri, sedangkan Bertambah Isteri tu Bertambah tanggungjawab, Kualiti boleh Kurang kerana tambah kuantiti. Penghisaban lebih berat. Kesempurnaan Agama tetap boleh dicapai malah mungkin boleh baik lagi mutu rumahtangga dengan hanya seorang isteri, malah kurang penghisaban. Belum masuk soal anak2 lagi. Agama itu hanya separuh dan tak sempurna bagi Mereka Yang belum berkahwin, bermaksud tak beristeri langsung, bukan beristeri 1. Aku lg boleh respek Ashraf Muslim yg Terus Terang cakap Saya nak kahwin lagi satu Pasal Saya nak kahwin, tak Perlu Sulam ayat Agama Bagai ala Salih Yakob yg entah mana agamanya Wortspiel aku xnampak. Bermodalkan Agama tapi Bertambah bini Yang Lebih Muda dan dara, sedangkan Yang Perlu diselamatkan adalah janda Yang MISKIN apatah lagi Yang beranak, Lebih memerlukan sokongan kewangan seorang Suami dan apatah lagi janda2 Yang teraniaya DLM rumahtangga sebelumnya. Lagi satu, Isteri Yang dimadukan tu tak Patut dikurangkan apa yang dia dapat Selama ni atas Alasan berkongsi kononnya, Malah patutnya ditambah Dari apa dia biasa dapat sbg imbalan Pada 39sakit hati39 nya. Akhirnya, berbalik pada pilihan. Kalau isteri mampu kekalkan akhlak yang ok disamping tak sanggup kehilangan suami tercinta, bermadulah. Ye lah, lembu pun Sie boleh ditambat sepanjang masan apatah lagi lelaki. Kalau isteri tak mampu menghadapi, perceraian esu ada sebagai jalan keluar. Ye lah baik takde Dari ada tapi menyakit hati kan. Tu psl semakin ramai lebih rela menjanda als mengandartu kan diri. Kononnya mereka wanita malang yang patut diberi peluang dijadikan isteri 2,3,4. Tapi hakikatnya itu jalan yang lebih mahahiakan mereka dari berkongsi kasih sayang suami. Bukan menolak pernikahan bukan menolak sonne, ingin menikah dan menyempurnakan sonne, tapi tidak jumpa lelaki bujang als tak sanggup memilih pernikahan berkongsi suami.

No comments:

Post a Comment